Dine rettigheder som en Ebay køber.

Når du køber ting på eBay, betaler sælger, før de sender dig noget. Dette betyder at du, som køber, er sårbare over for alle former for problemer. Du kan ikke få de elementer, du har betalt for, eller de kan være beskadiget eller defekt. Heldigvis, har du to meget vigtige rettigheder, når du køber på eBay.

Ret til at modtage din vare.

Måske sælger sendte aldrig varen, eller måske det fik tabt i posten. Uanset hvad der skete, du har betalt for varen. Hvis det ikke gør ankommer i stillingen som beskrevet, har du ret til en erstatning eller tilbagebetaling, uanset om det er sælgers skyld eller ej.

Det faktum, at du har købt noget på eBay betyder ikke at du ikke har nøjagtig samme rettigheder, som du ville have, hvis du har købt det i en butik (disse rettigheder er stort set de samme over hele verden). Plus, er ikke sælger Ebay’s regler, lov til at ændre deres mening om sælger du varen: når auktionen slutter, bliver det en kontrakt – du skal købe og de skal sælge, eller ansigt Ebay’s sanktioner.

Højre for din vare til at være som beskrevet i auktionen.

Undertiden sælgere wrap ikke elementer korrekt, og så de får brudt. Lejlighedsvis skriver de beskrivelser, der er vildledende eller bare plain forkert til at begynde med, udelade vigtige detaljer, der ville have forårsaget du at ændre din mening om at købe. Hvis dette sker for dig, har du igen ret til en erstatning eller tilbagebetaling.

Så hvordan kan jeg bruge mine rettigheder?

Første, du skal tage det med sælgeren – de fleste vil være lydhør, som ikke ønsker at have deres ry beskadiget når en forstyrret køber forlader negativ feedback for alle deres fremtidige købere at se. Hvis det ikke virker, skal du indberette dem til eBay.

Mens eBay ikke har mange mennesker håndterer klager, de har en relativt effektiv sæt automatiske proces til at håndtere fælles problemer købere og sælgere har med hinanden.

Endelig, hvis det ikke virker, så bør du søge rådgivning fra forbrugergrupper i dit land, og som en sidste udvej fra politiet. Du bør aldrig nødt til at få dette langt, selv om: problemer på eBay, som ikke kan løses nemt er ekstremt sjældne.

Ikke være for hurtige.

Husk ikke at få alt for irriteret og unfair over for sælgeren: nice sælgere har indvilget i at give mig restitutioner for ikke-leverede varer, kun for mig at finde ud af et par uger senere, at de blev holdt for mig på posthuset! Altid prøve dit bedste for at kommunikere og tænke på alt hvad der kunne have gået galt: eBay fungerer bedst, når købere og sælgere løse deres problemer sammen, i stedet for rapportering hinanden at myndighederne med det samme.

Oftere, ikke får hvad de har betalt for, købere har et helt andet problem: de vidste, hvad de betalte, men var ikke klar over, hvad de betalte var overpris, lav kvalitet eller en fidus. Den næste e-mail vil give dig en liste over tips om hvordan man undgår at blive snydt på eBay.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *